Sanningen om tv-fiaskot ingen vill veta

Posted on November 30 2011 in Idrott, Innebandy

Undersökande reportage av Time Out:

Idag släpptes en ”bomb”, TV4 sänder Olympiatravet istället för SM finalerna på huvudkanalen. Detta är definitivt inte en ”bomb” för mig. TV utvecklingen som skett under de år som innebandy har sänts på TV4 Sport är klart nedåtgående, från höga berg till djupa dalar, se länk …

 Se också artikel Expressen …

TV – all about money …

Foto: Magget

När TV4 Sport lanserade idén 2007 med innebandy på deras kanal slog det ner som en positiv bomb. Det som möjliggjorde detta koncept var framförallt några väldigt drivande och kunniga i projektet.  Första året var ankomstmöjligheterna till TV4 sport inte i närheten mot vad det har blivit, vilket givetvis gör det svårt att göra någon vettig utvärdering debutåret. Däremot under andra året blev tillgängligheten större i hemmen vilket märktes på besökssiffrorna. Under säsongerna 2008-2009 och 2009-2010 hade man också programledare i studion. Inför säsongen 2010-2011 togs programledaren bort och kvar fanns bara en kommentator och en expertkommentator. Trenden vad gäller tittare pekar rakt neråt trots att tillgängligheten till TV Sport hela tiden ökat, numera ca 70% …

TV tittarsiffror …

Här är några exempel på tittarsiffror:

Säsongen 2008-2009:
2008, 20 okt – 65 000 tittare
2008, 27 okt – 70 000 tittare
2008, 10 nov – 60 000 tittare
2008, 23 nov – 210 000 tittare (fotbollsspelaren Henrik Larsson)

Under slutspelet denna säsong var tittarsiffrorna mellan 100 000 – 200 000 …
Under SM finalen på TV4 var tittarsiffran 300 000 …
Den högsta siffra som mätts var på VM finalen i Prag 700.000 …

Säsongen 2009-2010:
2009, 16 nov – 45 000 tittare
2009, 23 nov – 45 000 tittare
2009, 30 nov – 60 000 tittare
2010,   3 jan – 35 000 tittare
2010, 31 jan – 20 000 tittare
2010,   1 feb – 50 000 tittare
2010, 15 feb – 35 000 tittare
2010,  1 mar – 30 000 tittare

Säsongen 2010-2011:
2010, 27 sep – 40 ooo tittare
2010, 11 okt – 45 000 tittare
2010, 18 okt – 30 000 tittare
2010, 22 nov – 40 000 tittare
2011,   3 jan – 35 ooo tittare
2011, 31 jan – 20 000 tittare

Därefter under 2011 feb – mars är det inte mätbart eftersom bara topp 10 program presenteras. Det innebär att tittarsiffrorna t.o.m varit under 15 000 – 20 000 tittare …

… fiskeprogram har haft fler besökare.

Vad beror tv-fiaskot på …

När innebandy började sändas hade man en tydlig idé vad gäller produkten, hur den skulle presenteras och hur man skulle göra den intressant. De tre första åren hade man en programledare, första två åren Andreas Vanberg, som blev symbolisk med TV sändningarna, och tredje året Marika Eriksson. Inför denna säsong så nedmonterade man det genom att ta bort programledaren helt …

Från att göra TV underhållning och en väldigt tydlig TV produktion, Henrik Larsson är ett tydligt bevis på detta, och bjuda på innebandy av högsta klass, påbörjade produktionen en nedrustning. Man trodde i naivitetens tecken att en SSL match automatiskt skulle ge stora tittarsiffror. Sändningarna blev sömningare och sömnigare och det började mer likna en trött stund mellan två män som diskuterade innebandy…

… andra orsaker

– Man skulle dessutom tänka på genuspersektiv vad gäller val av matcher …
– På bloggar och media bråkade man om expertens kunskaper eller bristande kunskaper, om dammatcher skulle sändas eller inte sändas, bla bla …
– Föreningar agerade egoistiskt mot TV4 produktionen och såg mer till eget ”sportsligt” bästa och såg inte helheten och vinsten på sikt för innebandyn.
– Men där har har också ett svagt SEI ett ansvar.
– Åldern på tittarna höjdes allteftersom radikalt, eftersom väldigt många unga tittare ledsnade och försvann, vilket är förödande …

Tittarsiffrorna sjönk och sjönk och fortsätter att sjunka. Tittar man på hemsidan på TV4 så ser man numera presentation av innebandy längst ner, se länk …

Programledaren förklarar …

När jag presenterade TV-siffrorna för förste programledaren Andreas Vanberg var han inte överraskad:

”Det förstår väl alla varför folk slutade titta efter andra året…nä skämt å sido så är jag stolt över det intresse och de siffror vi lyckades uppnå och glad att jag inte var med och körde ner dom i botten. Jag tror största felet är att många inom innebandyn är så trångsynta och rädda för att ha högt i tak och göra underhållning av sändningarna.
 
Mitt mål har alltid varit att överraska, underhålla och våga – när man sätter sej framför en sändning ska man inte veta vad som händer. In och grilla någon i studion, upp med konflikter till ytan och underhåll tittarna. Då kan man inte vara rädd att stöta sej med varandra i kohagen utan köra på och ta varann i hand efter match eller sändning.
 
Liverpool-Manchester United eller Milan-Inter behöver ingen studio eller programledare för matchen lockar i sej. Men Falun-Pixbo gör inte riktigt det och då behöver man lyfta upp stämningen, spelare (läs Mattias Helgesson i Falun under min tid som vi gjorde till superstar genom våra program) och underhålla med roliga episoder och konflikter.
 
Under mina år hade vi bland annat rim och jultomte i studion, gräddade våfflor live, bjöd in två spelare som bråkat under matchen, slutspelsval live med en från varje lag & inte minst hade vi en tränare som avgick 5 minuter före tekning i studion… Allt det där har man slutat med och därför tror jag tittarna skiter i innebandy på TV – det är samma visa varje gång. Jag har själv inte sett många matcher sedan jag slutade för det är för tråkigt.
 
Jobbar man i TV måste man våga för att vinna precis som på planen – är man inte älskad och hatad som expert, kommentator eller pgm-ledare kan man undra vad man levererat till folket egentligen. Och klarar man inte av kritik ska man varken spela på elitnivå eller framför allt inte jobba med TV. På min tid klagade travfolket för att succén innebandyn snodde tiden och tittarna i stora TV4 på SM-finalen men då hade vi framgång med tittarsiffrorna så att TV4 nu väljer travet framför innebandyn är såklart tråkigt men förståeligt eftersom väldigt få tittar på innebandyn. Så funkar det.”
 
ANDREAS VANBERG
Producent / Producer
Onside TV Production

capello analyserar …

Många TV tittare säljer reklam och ger pengar. Färre tittare ger färre reklamintänkter vilket ger mindre pengar. I TV världen är det marknadsekonomi som styr – money talks, thats it … 

Enär jag arbetar med kommunikation, har varit med inom innebandyn länge, så har jag min syn på saken. Personligen tycker jag att det är otroligt synd att det blivit så här. Jag anser att tanken varit bra hos de flesta och att inblandade inom TV produktionen gjort ett bra jobb på många sätt. Men här är några saker som borde ha gjorts …

– TV produktionen borde ha gjort mer TV av sändningarna. Man borde inte ha varit så rädd för åsikter inom rörelsen …
– SEI, även SIBF (som dock måste vara mer politisk korrekta) borde ha jobbat mer elitmässigt och professionellt gentemot klubbarna angående TV produktionen …
– Klubbarna borde ha tagit ett mycket större ansvar elitmässigt och inte bara sett till sitt eget bästa i enskilda situationer …
Professionalism – elitmässighet, alla inblandade parter borde ha lyft frågorna mycket tidigare och tagit tag i problematiken. Slutat med personangrepp och istället försökt ta tag i sakfrågorna. Slutat med positioneringar där allting bara sågs till egna behov, där även personer med kompetens försvann för att de inte var likformiga …

TV bilden som försvann …

Innebandyn fick möjligheter som få sporter har fått, men man slängde bort det, man valde att inte se skogen för träden skymde …

Börja om från början, börja om från Gå …

Någon som fortfarande är förvånad att TV4 petar undan innebandysändningarna till förmån för Olympiatravet …

Snart är sändningarna ett minne blott, och man fortsätter bråka och prata innebandy i ankdammen innebandy och att börja med protestlistor, NU? Vilka matcher ska vi sända, herr eller dammatcher? Hur  bra är egentligen matchen och hur bra är experten? SIBF och SEI sover och förstår ingenting, och tror att det kommer att lösa sig, bla bla bla, se länk …

… och profiler tycker, bla bla bla, se länk,  

Conny Vesterlund, expertkommentator på TV4
Klart att det är tråkigt för svenska folket. Men jag är inte besviken på beslutet, jag har förståelse för att flytten blir av. Det är avtal som styr det.”

Nej Conny det är inte avtal som styr, och det är inte tråkigt för svenska folket, för svenska folket i det här fallet är inte så många …

… och precis ingen på TV4 bryr sig, givetvis av förklarliga skäl, och TV bilden den dog ut.

ciao capello


2 comments

2 thoughts on “Sanningen om tv-fiaskot ingen vill veta

Comments are closed.